2 mei 2009

Semblables

Vandaag is het de eerste zaterdag van de maand en dat is de dag dat er hier in Montouliers een mis in de kerk wordt opgedragen. Het is niet zo dat dan het gehele dorp met z'n tweehonderd inwoners dan ter kerke gaat, maar met 16 personen mag je de kerk afgeladen vol noemen, maar meestal is het de helft hiervan.
Mij viel "de eer te beurt" om de eerste lezing te doen.
Daar sta je dan met een stuk tekst voor je dat je nooit eerder onder ogen hebt gehad, maar ik kreeg het aardig over het voetlicht tot ik bij het woord semblables kwam.
Nooit op m'n mondje gevallen, maar nu viel ik even stil voor ik het woord uit kon spreken.
Na afloop van de mis zegt de priester tegen mij: "Mooi, die stilte zo vlak voor het einde van de lezing", of iets semblable (= soortgelijks)!
Een half uurtje later troffen wij elkaar weer. Hij kwam de wijnkelder uit en ik ging naar binnen voor het aanvullen van de wijnvoorraad.
Zegt de priester in het voorbijgaan: "Aha, U komt hier ook om water te halen?"

Geen opmerkingen: