19 oktober 2011

Trapslang

In de loop der jaren heb ik heel wat slangen in Frankrijk gezien, maar het betrof in de meeste gevallen een dood exemplaar, dood gereden op een asphaltweggetje of doodgeknuppeld langs een pad.
Vanmorgen met Matthijs naar Saint Jean gereden om de plaatselijke herfstwijn te kopen.
Op de terugreis zag ik op de weg een grote slang. Met een slinger aan het stuur probeerde ik hem tussen de wielen door te laten glippen. Gauw gestopt en teruggelopen om te kijken of de reddingspoging succes had gehad of dat ik nu ook een dode slang op mijn conto had.
Luid gesis vertelde mij dat er met de slang niets aan de hand was. Hij siste zo luid en deed zulke agressieve uitvallen dat mij het verstandig leek om bij hem uit de buurt te blijven.
Toch kon hij daar niet midden op de weg blijven liggen, want de volgende automobilist zou wel eens minder oplettend op zijn aanwezigheid kunnen reageren. Dus hem met een stok gemaand de weg te verlaten. Eenmaal in de berm schoot hij bliksemsnel weg in de vegetatie.

Geen opmerkingen: