22 maart 2015

Wat is het Oudste boek in Mijn Verzameling?

Het was even zoeken, letterlijk op zolder, maar daar vond ik mijn oudste boek:
Keur Van Bybel-Stof Zoo Des Ouden, ALS Nieuwen Testaments, in XXXV .: Predicatien Verklaert En Nader Toegepast Door Den Eerwaerdigen, Godtzaligen, En Zeer Geleerden Heer Cornelius Walingius, in Zyn Leven Bedienaer Des Goddelyken Woorts Tot Twisk.
Sedert ik het Grafisch Lyceum in Utrecht bezocht ben ik altijd een klein beetje bibliofiel gebleven.
Normaal ga ik natuurlijk ook voor de inhoud, maar soms kom ik een bijzondere uitgave tegen die ik bewonder om typografie, bindwerk of vormgeving.
Ik weet nog dat ik deze uitgave kocht vanwege de kalfsleren omslag en ook de katernen zijn op kalfsleren riemen gebonden.
Dit stichtelijke werkje werd uitgegeven in 1728 en verkeert nog in prima conditie.
Het zal ongeveer vijf jaar geleden zijn dat ik dit boek kocht en bij een boekbinder heb laten herstellen en conserveren.
Ik blader nu voor het eerst door de pagina's en lees af en toe een stukje tekst.
Ik kan mij voorstellen dat de vader van Jan Siebelink van dit boek zou hebben genoten na de aanleg van een bed violen.

Geen opmerkingen: