Ik citeer even het AD van 6 februari 2016:
De clichés
blijken te kloppen: Franse ambtenaren werken minder en verdienen meer dan hun
collega's in andere landen. Het begrip 'Franse ambtenaar' doet sommigen dromen
en anderen gruwen. Het is iemand die met héél veel collega's héél weinig doet,
daar goed voor betaald krijgt, en die lang op vakantie mag.
Dat zijn de
clichés, en die blijken niet geheel bezijden de waarheid. De liberale Franse
denktank IREF (Instituut voor Economische en Fiscaal Onderzoek) maakte een
vergelijking met vijftien andere rijke landen die zijn aangesloten bij de OESO
(Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) en de conclusies zijn niet mals
'Als
Frankrijk zich naar dat gemiddelde zou voegen, zouden 1,6 miljoen Franse
ambtenaren een andere baan moeten zoeken, wat een besparing van 48,4 miljard
euro per jaar oplevert,' staat in het IREF-rapport.
De
Fransen die bij de rijksoverheid, regionale overheden of overheidsdiensten
werken, zitten 35,5 uur per week achter hun bureau. Dat is de kortste werkweek
van alle vergelijkbare landen. Zelfs de Italiaanse ambtenaren (36 uur) en de
Spaanse ambtenaren (37,5 uur) werken langer dan hun Franse collega's.
Het
werk houdt ook eerder op in Frankrijk. De officiële pensioenleeftijd is 62
jaar, terwijl die in het onderzochte OESO-gebied gemiddeld 67 is. En de Franse
ambtenaar wordt ook nog (iets) beter betaald dan in het buitenland. Alleen
onderwijspersoneel in Frankrijk is slechter af dan leraren elders.
Die
situatie is niet vol te houden, zegt directeur Nicolas Lecaussin van het
liberale IREF. Het Franse ambtenarenapparaat is te duur, terwijl het land al
kampt met een enorme staatsschuld.
'De
regering probeert te bezuinigen en in zo'n situatie is het onvoorstelbaar ons
archaïsche systeem van overheidsfunctionarissen niet ook aan te pakken,' aldus
het rapport.
Tot zover
dit citaat.
Op
25 januari j.l. heb ik een Frans rijbewijs aangevraagd omdat mijn Nederlandse
rijbewijs op 19 juli verloopt.
Het
bemachtigen van een rijbewijs alhier blijkt een behoorlijk
do-it-yourself-gedoe. Formulieren, akten, foto’s, bewijsmateriaal dat ik nog
leef en de rekening van de elektriciteits-leverancier die moet aantonen dat ik woon
waar ik woon heb ik aangeleverd.
Vervolgens
een half jaar radiostilte.
Vorige
week een brief gestuurd naar de instantie met de noodkreet dat ik weldra niet
meer mag chaufferen.
Vanmorgen,
op het moment dat ik nogmaals bezig was om via de mailbox het
ambtenarenapparaat aan te sporen om mijn dossier in
behandeling te nemen, viel de begeerde brief op de mat.
Tot 12
maart volgend jaar moet ik het stellen met een voorlopig rijbewijs, zijnde een
flodderig A4-tje. Het artikel uit het AD bewijst wellicht: hoe meer ambtenaren,
hoe minder productief het overheidsapparaat functioneert.
Het wachten
heeft 172 dagen geduurd!
Ik ben benieuwd hoeveel dagen het gaat nog duren tot de dag waarop ik mijn nieuwe rijbewijs in mijn bezit heb.
Ik ben benieuwd hoeveel dagen het gaat nog duren tot de dag waarop ik mijn nieuwe rijbewijs in mijn bezit heb.
4 opmerkingen:
Brrr, ouderwetse horror. Want wie zegt dat je ooit nog een rijbewijs gaat krijgen? Succes.
Oei, dàt wordt dan weer rijden onder invloed.
Nou Niek, met zoveel oppassende brave staatsdienaren . . . . wie zal dan nog twijfelen aan een goede afloop? Ik gok dat ik hierop nog een half jaar moet wachten.
Maar dan . . . gaat de kurk van de champagne!!
maandag, juli 16, 2018 Verwijderen
Nou Dorothé, ik weet niet of ik de ounten daarvoor wel wil riskeren!
Een reactie posten