25 februari 2011

Lakenvelder

Tijdens mijn examen voor windmolenaar was er een onderdeel dat heette: onderdelen.
Ik werd geconfronteerd met een grote hoeveelheid namen van molenonderdelen: voorkeuvelens, maanstuk, korbeel, slaghout, veldkruis, tussentafelement, rijnijzer, hondekul, kruisverband, makelaar of burgemeester.Ik geloof dat ik geen enkele fout heb gemaakt en elke term kon aanwijzen in de molen, dan wel verklaren. Tenslotte kwam de laatste vraag van de oude examinator van langs de Vecht, watermolenaar De Vries: "Wijs mij eens een lakenvelder aan."  Ik keek naar buiten en wees naar een koebeest, verderop in een wei. Toen volgde de praktijk en even later was ik gediplomeerd molenaar.
Vanmorgen reed ik door het Renkums beekdal en zag ik in een weide een aantal lakenvelders staan soezen in de ochtendnevel. Ik moest wel even stoppen om er zelf bij weg te dromen en herinnerde mij het bovenstaande.

1 opmerking:

10 zei

Wat een ontzettend leuke post en een prachtige foto!!
Merci.