15 april 2013

Hagedisslang

Soms hoef je niet ver van huis te gaan om iets bijzonders te vinden.
In een goot langs de weg kroop deze slang.
Kennelijk had hij de goot al een tijd gevolgd omdat het voor hem lastig was de steile kanten te bedwingen.
Zodoende was hij het dorp binnengekropen.
Het is een jonge hagedisslang (couleuvre de montpellier / Malpolon monspessulanus).
Zijn ouders zijn heel wat indrukwekkender, wellicht een meter langer dan dit jonkie. Daartegenover staat dat zij egaal zijn gekleurd en dus de opvallende tekening van de kop missen zoals dit jonkie
Gelukkig had ik nog een handschoen op zak waarmee ik de slang kon bevrijden uit zijn gevangenis. Ik was bang dat als hij eenmaal de goot verlaten had, hij direct onder een autoband zou worden geplet.
Hij beet zich uit dankbaarheid vast in mijn handschoen (ja, hij is giftig) en het kostte nog moeite hem ervan te overtuigen dat ik hem op een veilige plek achterliet!

Geen opmerkingen: