5 januari 2021

Asbak (herinnering)

Op de tafel in de voorkamer stond altijd een asbak. 
Vader rookte sigaretten (Lexington) en sigaren (WillenII). 
Het was een dikke en zware asbak. Gefabriceerd in Leerdam en ontworpen door Andries Copier in ca. 1935. De asbak had een uitgeholde onderkant met in het midden het monogram LG.
Hoe oud was ik toen ik met deze asbak aan de wandel ging?
Mijn herinnering  is beschadigd, ingevuld door verhalen over mij en deze asbak.
Toch denk ik dat ik hem ongezien van de tafel heb getild. Met een gewicht van bijna anderhalve kilo een prestatie.
Ik had nog iets bij mij, mijn onafscheidelijke snuffeldoek die oneerbiedig "zijn tutdoek"werd genoemd.
Ik zoog toen nog op twee vingers (middel- en wijs-) en daarbij de doek over die hand onder mijn neus.
Een flauwe herinnering, maar gestaafd door foto's uit die tijd.
Enfin ik ben met de asbak ob pad gegaan in een zitplekje gevonden op de stoeprand.
Op de Google Earth zie ik dat mijn stoep is opgeofferd aan de rustplaats voor auto's.
Daar heb ik de asbak met beide handen tegen de stoeprand geklopt, op dezelfde wijze als waarop de asbak werd leeggeschud om hem te ontdoen van alle as en peuken.
De asbak pronkte immers daarna nog vele jaren met de door mij aangebrachte butsen in de bovenrand.
Hoe het eindigde weet ik niet. Bestraft ben ik niet; dingen waren maar dingen en onbelangrijk voor mijn ouders. Waarom; dat zo was had een reden.
Tja, hoe oud was ik? Ik denk dat dit plaatsheeft gevonden in het voorjaar van 1952 en ik was 3 jaar.

3 opmerkingen:

Niek zei

En hier moest je opeens weer aan denken of was er een aanleiding?
Ik merk zelf dat nu ik wat ouder (51) word er opeens jeugdherinneringen kunnen oppoppen uit het niet nieuts. Heel apart. Alsof ze liggen te wachten om weer eens beleefd te worden.

Herman zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Herman zei

Niet ineens aan denken.
Maar dit verhaaltje speelde al een tijd in fragmentjes door mijn hoofd.
En mijn blog is niet veel meer een opeenstapeling van meningen, gedachten en herinneringen die ik, door ze op te schrijven beter een plek kan geven.
En zoals je juist opmerkt, krijgen ze nieuw leven door het te beleven.

woensdag, januari 06, 2021