16 januari 2021

Avondklok

"Ik zie het wel als een beperking van m'n de vrijheden.
Maar ik begrijp het onder de huidige omstandigheden ja moeten we daar rekening houden en begrip voor hebben . . .  denk ik".
In het NOS-Journaal wordt een sportende man ondervraagd over het eventueel instellen van een  avondklok.
Het antwoord van de man is een geweldige constatering: "Ik zie het wel als een beperking van m'n de vrijheden".
Briljant! Een avond klok zie je niet als een beperking van vrijheid maar dat is het!
Er is klaarblijkelijk nogal wat verzet tegen de invoering van de avondklok.
Nederlanders worden daardoor erg aan de Duitse bezetting herinnerd.
Nou, bedenk ik, je moet behoorlijk op leeftijd zijn en over een prettig geheugen beschikken om herinneringen aan de "Sperzeit" te kunnen hebben.
Maar . . .  omdat hoe langer de oorlog voorbij is, hoe meer het schijnt dat praktisch elke Nederlander in die periode deel van het verzet heeft uitgemaakt, moeten we dit trauma respecteren ;=)

1 opmerking:

Niek zei

Hahahaha, mooi verwoord.