8 januari 2021

Vuurgoudhaantje

Vogelrijk kun je de landstreek waarin ik woon niet noemen.
In de soortenhoeveelheid gaat het nog, maar de aantallen vallen, in vergelijk tot Nederland, dramatisch tegen.
Natuurlijk zijn er op dit moment grote vluchten spreeuwen, scharrelt de gekraagde roodstaart in de klimop tegen het huis en scheert af en toe de sperwer langs om een verschrikte roodstaart of mus te grazen te nemen en foerageren patrijzen momenteel in de wijngaarden op zoek naar druivenpitten.
Een paar keer per week trek ik er te paard op uit, praktisch altijd met z'n tweeën. Mijn mederuiter kent de vogelsoorten slecht.
Deze week werden onderweg getrakteerd op een stel vuurgoudhaantjes.
Ze waanden zich onbespied en lieten zich tot op enkele meters naderen.
Ik vertelde mijn mederuiter dat dit het allerkleinste vogeltje in Europa is.
"Neen, dat is het winterkoninkje", reageerde zij.
De schoolmeester in mij ontwaakte en doceerde dat het vuurgoudhaantje met 5,6 gram bijna half zoveel  weegt als de winterkoning met zijn 9,1 gram en de zang en de roep van dit vogeltje onhoorbaar wordt wanneer je de leeftijd van 55 jaar bent gepasseerd; ik hoor ze niet.
De laatste spellinghervorming schrijft voor dat vogelnamen geen verkleining mogen bevatten.
Dus vuurgoudhaantje heet dus officieel vuurgoudhaan.
Belachelijk!
Stel je voor, het gewicht van het muntstuk €0,20 is zwaarder dan dit vogeltje.
Dus, blijft het voor mij vuurgoudhaanTJE!
(En het goudhaantje ook,
en het winterkoninkje ook,
en het puttertje ook, etc)

3 opmerkingen:

Ton zei

Kijk nog eens goed Herman het is een goudhaantje en geen vuurgoudhaantje volgens
mij.
Een vuurgoud haantje heeft een witte oogstreep.

Herman zei

Ja Ton, je bent nog behoorlijk wakker. Enfin het gewicht van de twee soorten zal niets uitmaken, maar dat streepje dus wel! Bedankt

Herman zei

Vandaag opnieuw heb ik mij opnieuw verbaasd over de onzichtbaarheid van vuurgoudhaantjes.
Ik zag er drie door struikjes scharrelen vlak boven de grond, ongeveer op een meter of vier bij mij vandaan.
Als je met je ogen knippert (en dat moet van tijd tot tijd) ben je die beestjes meteen kwijt en moet je ze opnieuw zoeken en floep daar zitten ze alweer in het volgende struikje . . . en ja Ton, allemaal vuurgoudhaartjes.
(Puttertjes in overvloed op dit moment!)