23 januari 2013

Dakdoublet

Ik herinner mij de wandspreuk "Het is geen man die niet roken kan."
Duidelijk een reclametekst uit een tijd waarin nog zorgeloos gerookt kon worden.
Jongens van twaalf jaar werden overgehaald om met roken te beginnen, anders hoorde je er helemaal niet bij. Astma of verkoudheid werd het best bestreden met een Dr. Dushkind. Zelfs voor de drogisterij stond een fietsenrek met reclame voor dit sigarettenmerk.
Hier in Frankrijk hangt waarschijnlijk een andere spreuk aan de muur; "Het is geen man die niet jagen kan."
Elke dag klinken er schoten uit het veld. 
De hagel is bedoeld voor patrijs of zwijn (hier bejaagd met brenneke's). 
Ik ken mensen die in de jachttijd uit wandelen gaan gekleed met een signaalvest!
Zo erg is het niet met mij.
Ik ga er van uit dat de schoten niet voor mij of mijn hond zijn bestemd, daarnaast; risico's horen bij het leven!
Vandaag werd er wel heel heftig gejaagd, het ene na het andere doublet was te horen.
Ik kon mij niet voorstellen dat het mogelijk was om zoveel patrijzen achter elkaar te knallen.
Ik liep in de richting van de schoten.
Wat bleek, naast het kerkhof bouwt de kantonnier van het dorp zijn nieuwe woning. Nu werden de dakspanten vastgespijkerd met een halfautomatisch stuk gereedschap, poef, poef , dan een pauze, poef, poef .....
Weer een nieuw woord: dakdoubletten!

Geen opmerkingen: