23 december 2013

Smakelijk kerstmaal

Paul McCartney heeft eens gezegd dat een van de beste manieren om overbodig dierenleed te voorkomen, is door de wanden van mesterijen en slachterijen van glas te maken.
Wanneer ik nu door de supermarkt loop en zie wat er gekocht wordt voor de kerstmaaltijd dan blijkt van enige crisis geen sprake meer. Het is een en al overvloed met als culinair hoogtepunt de foie gras, de ganzenlever.
Het leed dat mestganzen wordt aangedaan is onvoorstelbaar terwijl het op een zeer eenvoudige wijze te voorkomen zou zijn.
Zelf heb ik menige tournedos rossini voorgeschoteld gekregen en met smaak gegeten; sterker nog, ik heb een speciaal servies voor ganzenlever!
Echter ik kan mijn ogen niet langer sluiten voor de martelingen die ten grondslag liggen aan de productie van deze "lekkernij".
Ik ben het met Paul eens: transparantie leidt tot inzicht en inzicht moet leiden tot handelen.
Eet smakelijk!

Geen opmerkingen: