26 augustus 2014

Regen

Val ik in herhaling, of schrijf ik dit voor het eerst?
Dat ik de regen nog eens ging missen is nieuw voor mijzelf.
Wanneer ik zie hoe "gezegend" mijn vaderland is met de tranen van Pluvius, dan kan ik daar alleen maar jaloers op zijn.
Het is hier droog.
Dit jaar een kleinere druivenoogst en een nog kleinere olijvenoogst
Mijn moestuin besproei ik met het water van het Canal du Bas-Rhône.
Via een complex leidingenstelsel arriveert het kostbare nat in mijn "potagier".
Echter vanaf vorige week donderdag komt er geen druppel meer uit de kraan.
Een breuk in een leiding veroorzaakte de drooglegging van mijn dorpje.
Heen en weer lopen met gieters om te voorkomen dat de tere slaplantjes het zouden begeven.
Niet te spreken over pompoenen, prei, courgettes, selderij en dahlia's.
Elke dag werd mijn tuintje droger en triester.
Maandag werd de zaak gerepareerd en iedereen blij.
Iedereen behalve ik.
Er kwamen druppels uit de kraan, voldoende voor één gieter per uur.
Vanmorgen ontdekte ik de oorzaak.
Iedereen heeft in zijn tuin een aparte watermeter. De meter in mijn tuin heb ik gedemonteerd en toen werd duidelijk dat het filter volledig was dichtgeslibd met worteldeeltjes en zand.
Na de loodgietersklus zette ik de sproeiers open en onder mijn ogen zag ik de gewassen groener en mijzelf blijer worden.
Wat heb ik de afgelopen dagen die jaloersmakende Hollandse buien gemist!

1 opmerking: