1 februari 2015

Geschiedeniscorrectie

Het geheugen is een vreemde zaak denk ik weleens.
Vanmorgen was ik wat aan het opruimen op zolder.
Daar zijn een hoop zaken terecht gekomen die nog een plekje moeten krijgen: ofwel bewaren, ofwel de deur uit!
Telkens als ik aan het opruimen ben geslagen kom ik iets tegen dat herinneringen oproept en direct aanleiding is om te stoppen met het gerommel.
Uit een map viel deze foto.
Achterop staat: opn. aug. '99, gepl. Handhaving 1999/6.
Ik kijk lang naar de foto.
Ik herken de plek op de meter nauwkeurig, ik voel nog de cadans van een rustige stap, ik weet welke zweep ik draag en ik weet de naam van dit paard: Lucas.
Maar dat jaartal 1999, dat herken ik niet.
Voor mijn gevoel is het veel langer geleden.
Neemt de tijd zo'n loop met mij of had achterop de foto 1989 moeten staan?
Ik zoek naar referenties en vind nog een foto van mij met paard in de Bibliotheekkrant van november 1992.
Ik sta op deze foto met Eros, de opvolger van Lucas.
Nu weet ik dat het jaartal op de foto fout is, in elk geval voor wat betreft de opnamedatum.
Ik stel met voldoening vast dat ik een paar fragmenten uit mijn verleden een plek heb kunnen geven.

Geen opmerkingen: