27 mei 2015

Trouvaille

Op zoek naar orchideeën vind ik natuurlijk allerlei andere planten of dieren, dus enkel autowrakken.
Ik ging nog eens terug naar de vindplaats van de bokkenorchis.
Daar groeien ook veel wilde irissen. Maar weinig bloemen geven vruchten.
Ik ging eens tellen wat de verhouding van het aantal gevormde vruchten is tot het aantal uitgebloeide bloemen.
Zo kwam ik deze spin tegen op de doosvrucht van een iris.
Ik wist direct dat het een apart spinnetje moest zijn want ik zo een zag ik niet eerder.
Determineren met mijn spinnengids van Tirion leverde geen goed resultaat, maar Facebook gaf de oplossing, bedankt Rob.
Wat ik vond was de Gutspalplynxspin - Oxyopes heterophthalmus
Zeldzaam, zeer zeldzaam in Frankrijk, de meeste waarnemingen kwamen uit Portugal.
Dat noem ik geen vondst maar een trouvaille!

Geen opmerkingen: