30 april 2016

Democratisch feest = fiasco

Begin dit jaar ontving ik vanuit Nederland een bericht dat ik mij in kon schrijven voor het referendum betreffende de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne. Over de zin en onzin van een referendum schreef ik op 10 november 2015 een blog onder de titel Vox populi.
Ik heb mij toen tegen mijn zin ingeschreven omdat ik geen idee had hoe de stemming zou gaan uitpakken.. Uiteindelijk heb ik toch de moeite genomen om te stemmen en stuurde ik mijn stembiljet in.
De uitslag dat iets meet dan 30% van de stemgerechtigden is gaan stemmen en dat een kleine meerderheid hiervan tegen het verdrag heeft gekozen is hooguit interessant en bevestigd mijn mening dat referenda grote flauwe kul is.
Alle democratisch gekozen regeringen van Europa hebben ingestemd met het verdrag.
Tevens heeft ook het democratisch gekozen Europese parlement zijn goedkeuring gegeven.
Nu zegt een miniscuul groepje Europeanen dat het verdrag van tafel moet of moet worden aangepast.
Europa heeft 508 miljoen inwoners en 2.5 miljoen  Nederlanders verwachten dat zij nu even de dienst gaan uitmaken. 
Ik heb horen zeggen dat de uitslag van het referendum een feest voor de democratie wordt genoemd.
Ik zou zeggen een duur feestje dat een hoop centen heeft gekost en niets zak opleveren.
Soms denk ik wel eens dat Nederland een beetje de weg kwijt is.
Nu maar hopen dat is september Rutte weet waar de doofpot staat!

Geen opmerkingen: