19 maart 2017

Tellen

Het seizoen van de plantenjacht is weer geopend.
Hiervoor kom ik vaak terug op plaatsen waar ik eerder bijzondere planten heb aangetroffen; zo ook dit voorjaar.
Teruggekomen op zo'n plek, werd ik verrast door de grote hoeveelheid vroege spinnenorchissen,
Meten is weten en dus alle plantjes maar weer eens geteld: 250!
Thuis de gegevens van vorig jaar erbij gepakt, toen telde ik 300 planten!
Dat  ik er nu veel meer dacht te zien, komt dat door het lange uitkijken naar dit moment, door het achterblijven van de overige vegetatie, of verandert de tijd mijn perceptie van de werkelijkheid?
Overigens . . 
Tijdens het tellen van de orchideeën vond ik  Himantoglossum robertianum
Ik geloof dat ik deze plant voor het eerst zag . . .  alhoewel? 
Enfin, gelukkig stonden er slecht twee exemplaren en dat is volgend jaar dus makkelijk monitoren!

Geen opmerkingen: