22 april 2017

Birkles Hütte

In de zomer van 1960 was ik met mijn ouders en mijn broer Peter op vakantie in Baiersbronn in het Zwarte Woud.
Nu ben ik na 57 jaren terug in deze streek.
Het is onherkenbaar veranderd.
Waar hooiland was, staan nu zilverdennen die haast dikker zijn dan ikzelf.
De weilanden voor ons vakantiehuisje zijn volgebouwd met woningen, villa's, zelfs flatgebouwen.
De winkels in het dorp . . . onherkenbaar.
Ik had het oude vakantiealbum meegenomen.
Twee filmrolletjes zijn er tijdens ons verblijf vol geknipt: vierentwintig foto's.
In de bossen vond ik plekken terug die nog herkenbaar waren, zoals de Birkles Hütte waar mijn broer toen in poseerde en ik nu een selfie nam.
Het is vreemd om terug te komen op exact dezelfde centimeters waar ik zolang geleden was.
Ik realiseerde mij dat het toen een totaal andere wereld was.
Niet alleen voor mij . . . . 
De weg naar de Friedensbaum uit 1870 wist ik ook nog te vinden.
De sequoia werd geplant in 1871 ter gelegenheid van de beëindiging van de Frans- Duitse Oorlog.
Er is nadien nog heel wat geknokt tussen deze twee naties.

Geen opmerkingen: