20 maart 2012

Nog net op tijd

Eindelijk is het mij gelukt om een plaatje te schieten van een bloemetje van de Ruscus aculeatus.
Dit prikkerige struikje heeft de Nederlandse naam Muizendoorn en als ik de naam uit het Latijn vertaal dan zou hij "verweesde bezem" heten.
In de flora is hij regelmatig aanleiding geweest voor geruzie onder taxonomen als het gaat om de ifamilie waarin deze plant wordt ingedeeld omdat de naam Ruscus zelden wordt erkend. Ruud van de Meijden stopte hem bij de Aspergefamilie.
Enfin, het leuke van dit struikje zijn de vruchten die zich als rode besjes aan de onderzijde van de bladeren ontwikkelen. Zo heb ik de struik leren kennen en zo heb ik hem bijna altijd gezien.
Maar nu heb ik hem voor het eerst in bloei gezien en elke dag wilde ik hem fotograferen, maar was vergeten een camera mee te nemen.
Vanmiddag speciaal op pad gegaan om nog een bloemetje te scoren.
Dit is dus een foto van het laatste bloeiende exemplaar, nog net op tijd!

Geen opmerkingen: