12 maart 2013

Panstarss

Lang heb ik uitgekeken naar deze dag, of beter gezegd, naar deze avond.
Immers vanavond, direct na zonsondergang bestond de kans om de komeet Panstarss te zien.
Vandaag was het bewolkt, maar in de middag begon het op te klaren en tegen de avond was de hemel blauw.
Drie fototoestellen en een telescoop in de auto geladen en om kwart voor zeven stond alles opgesteld op de Mont Plo.
Ik had een prachtig vrij uitzicht op de westelijke horizon.
Een beetje bedreigend waren een paar wolkjes die nog uit het noorden kwamen aangewaaid, maar in hun beweging losten ze snel op in de koude avondlucht.
Hoe ik de hemel ook afzocht, geen komeet te zien.
Verkleumd keerde ik huiswaarts waar een kippetje aan het spit draaide.
Na het eten toch even de foto's bekeken die ik na zonsondergang had genomen.
Foto nummer dertig bleek bingo!
Een belichting van  3 seconden op 100 ASA.
Klein en wazig, maar toch.
Je zult op de foto moeten klikken om deze op te blazen, want anders blijft de komeet onzichtbaar.
Wie niets heeft gezien krijgt dit jaar nog een kans. In oktober nadert komeet Ison de zon en er zijn verwachtingen dat hij zelfs overdag zichtbaar kan zijn.
Maar.....met kometen weet je het nooit zeker, dat staat vast!

1 opmerking:

Unknown zei

ik zie m! gaaf hoor!