6 september 2013

St. Anne


Vandaag in Thierenbach de basiliek van St. Anne bezocht.
Dat doe ik voornamelijk om plaatjes te kijken.
Al meer dan tweehonderd jaar worden in deze kerk ex voto's opgehangen met de voorstellingen van de wonderbaarlijke tussenkomst van de maagd Maria.
Honderden van deze kleine schilderijtjes aan de wanden vertellen het verhaal van ongelukken, oorlogshandelingen, zware bevallingen, vee dat aan onweer ontkwam, branden die werden geblust op voorspraak van de Aanbedene.
Aandoenlijk is het om deze dankbaarheid te zien die stamt uit een tijd dat geloven gelijk stond aan weten.Het leukste vind ik het volgen van de chronologie. De schilderijtjes laten de komst van de industrie, de auto, de oorlogen zien vanuit een merkwaardig perspectief.
Vele malen kwam ik hier om mij aan de plaatjes te vergapen en elke keer ontdek ik er weer iets nieuws.
Dat nieuwe is echter wel oud, want er gebeuren geen wonderen meer die de moeite waard zijn om nieuwe ex voto's te plaatsen.
Jammer!

Geen opmerkingen: