19 oktober 2014

Bruin goud

Gisteren vroeg een buur mij of ik met hem mee wilde gaan paddenstoelen zoeken.
De consequentie van mijn instemming was dat ik om zes uur vanochtend naast mijn bed stond, om kwart voor zeven in noordelijke richting vertrok en nog in het donker ergens in de Montagne Noir een helling beklom om die te gaan afzoeken.
Paddenstoelen zoeken is hier een half geheimzinnige bezigheid. De goeie plekken worden geheim gehouden en om ze niet te verraden moet je er in het donker naar toe, zodat niemand kan zien waar je gaat zoeken. Er zijn zelfs plukkers die dit midden in de nacht doen, en met een schijnwerpertje op hun hoofd aan het plukken slaan.
Het resultaat van onze expeditie is een ruime kilo eekhoorntjesbrood en dat vind ik, gezien de oppervlakte die we afzochten, niet echt bijzonder.
Maar eenmaal thuis veranderde de inhoud van mijn mand al snel in een verrukkelijke ragout; voldoende voor twee dagen smullen!

3 opmerkingen:

Niek zei

Zo in het half donker is alles een spannend avontuur! Die buurtgenoten van jou weten wel hoe het leven boeiend te houden. :-)

Unknown zei

Lekker Herman en een mooie sfeeropname! Terwijl ik vanmorgen kilo's stoofpeertjes op raapte, stonden er iets verderop drie oude mannetjes te praten over de lactaires die ze gevonden hadden of nog gingen vinden. De conversatie duurde minstens tien minuten...

Jommie zei

En nu zijn ze dus op! zullen heerlijk gesmaakt hebben, naar jouw recept.