11 januari 2015

Wel Charlie

Vandaag werd overal in Frankrijk geprotesteerd tegen de aanslagen, die deze week plaats vonden en voor tolerantie en vooral voor de laïcité.
Bij deze gelegenheid vond ik het meer gepast om aan de demonstratie in Narbonne deel te nemen dan op tv de actie's te volgen.
Ik weet hoe druk het in Narbonne kan zijn, tijdens de zomerfeesten, met al de toeristen.
Nu was de hoofdstad van de Aude afgeladen vol met mensen die uiting wilden geven aan hun gevoelens over de aanslag op de redactie van Hebdo Charlie.
Ik was dus ook even een Charlie. Door de drukte schuifelden we met z'n allen maar langzaam vooruit. Achter mij werd gediscussieerd over de naam Charlie. Niemand wist waar die voor stond.
Ik draaide mij om en voegde mij in het gesprek. Toen ik vertelde dat deze naam betrekking had op de voornaam van De Gaulle was men hierover stomverbaasd, en al helemaal om dit van een Nederlander te vernemen.
Al met al een indrukwekkende, maar vreemd genoeg ook gezellige demonstratie

Geen opmerkingen: