20 oktober 2015

Vlucht

Wanneer er in Israël iemand in een bus wordt neergestoken is die dag in het journaal dat er weer een terroristische aanslag heeft plaatsgevonden en de regering van Israël een vergeldingsactie zal uitvoeren op Palestijns grondgebied. 
Zulk en soortgelijk nieuws krijg ik dagelijks voorgeschoteld. 
Maar het zijn allemaal incidenten en die vertellen niets over de ontwikkeling die er achter schuilt. In dit geval: er komt nooit nieuws over de bezetting van Palestijns grondgebied, de achterliggende oorzaak van de aanslagen blijft verborgen.
Nu hoor ik dagelijks en tot vervelens toe over stromen vluchtelingen en over het gemor hierover door het volk.
Meer dan veertig jaar geleden schreef ik een opstel over de oneerlijke verdeling van welvaart over de wereld en voorspelde ik dat als "wij" niet zouden delen, "die anderen" het uiteindelijk zouden komen halen!
Op dit moment zijn er meer dan 20 miljoen mensen op de vlucht. Met prikkeldraad en prikkeldraadpolitiek proberen we die nu weg te houden van onze welvaart. 
Dit bepaalt het dagelijkse nieuws in de krant, op radio en tv; de incidenten en het handelen van politici.
Ik hoor echter niets over de groei van het vluchtelingenaantal.
De VN verwacht dat er in 2050 meer dan 250 miljoen vluchtelingen over de aarde zullen zwerven. Hoe zou dat komen en hoe gaan we hiermee om? 
Zijn wij zelf op de vlucht voor de werkelijkheid?

Geen opmerkingen: