13 juli 2016

Libellen

Platycnemis pennipes
De hitte maakt dat er floristisch weinig spannends is te beleven, dus zoek ik het water op.
De aquatische flora is ook interessant, maar vooral de vele libellen maken deze natte excursies zo aantrekkelijk en het fotograferen van die beestjes blijkt een uitdaging.
Onychogomphus uncatus
Net als ik wil afdrukken komt er een windvlaag en maak ik een beweging waardoor ze op het laatste moment toch wegvliegen.
Zo langzamerhand echter begin ik te begrijpen wanneer het juiste moment is: wolken voor de zon.
Telkens als er een wolkje voor de zon schuift wordt het iets koeler (beter: minder heet) en zijn de libellen iets minder alert en gaan sneller zitten en blijven ook langer zitten.

Platucnemis acutipennis

2 opmerkingen:

Unknown zei

Mooie soorten Herman, vooral die oranje breedscheen. Wist je dat er een libellenfamilie is die Lindenia heet. Maar doe kom jij niet tegen tenzij de griekse economie wilt ondersteunen.

Herman zei

Tuurlijk Jeroen,
Maar ik kan er ook voor naar Sardinië of het voormalige Joegoslavië reizen.
Overigens, een behoorlijke investering voor een kleine kans, maar een enorme "footprint".
Dus ebeter van niet dus.