8 oktober 2016

Tango

Vandaag was zo'n dag waarop weliswaar niet alles, maar wel heel veel mis ging.
Ik noem zo'n dag een tangodag
Nu moet ik terugdenken aan een moment, ongeveer 15 jaar geleden.
Ik fietste langs de Europaweg in Apeldoorn.
Mij passeerde een auto die iets verderop aan de kant stopte.
Een man stapte uit en gebaarde mij te stoppen.
Hij vroeg mij de weg naar het Van Gogh Museum.
Ik vat het maar even samen in deze ene zin, want de werkelijke vraag werd mij gesteld in zangerig Spaans.
Ik vroeg hem of hij uit het land van Carlos Gardel en Osvaldo Pugliese afkomstig was.
Direct sprongen hem de tranen in de ogen en zei dat hij nooit had verwacht dat een fietser in Holland de grootste tango virtuozen uit zijn vaderland Argentinië kende.
Ik wees hem de weg naar het Kröller-Müller Museum bij Hoenderloo.
Ik kreeg van hem een afscheidsomhelzing en luid toeterend verdween hij.
Als ik het goed begreep wilde met zijn getoeter de tango La Yumba vertolken . . . . .

Geen opmerkingen: