20 februari 2019

Supermanen



Vannacht was er sprake van een supersneeuwmaan . . . . wat een naam.
Volgens mij is er eerder sprake van een maanhype. Bloedmaan, reuzenmaan, super sneeuwmaan, blauwe maan, ik heb ze recent allemaal gezien, omdat er in het nieuws over werd gesproken.
De artikelen deden mij geloven dat ik het vooral moest zien: "De volgende super bloedrode maan zal pas in 2037". 
Oh God, leef ik dan nog, gauw kijken anders mis ik het nog.
Ik voelde mij gemaand om vooral te gaan kijken.
Dus vannacht vanwege de super sneeuwmaan vanuit het zolderraam even een fotootje gemaakt.
Het resultaat is een schijnbaar overbelichte maanfoto. Met een beetje fotoshoppen wordt het weer de oude vertrouwde maan.
Oké, het was een erg heldere maan, maar zo bijzonder was dat nu ook weer niet.
Veel opvallender was de maan de dagen ervoor; een heldere wassende maan naast de zon aan de hemel. 
Zo zag ik het niet eerder!

2 opmerkingen:

Walter zei

Mooie manen!

Niek zei

Het was in de ochtend op de fiets dat ik verrast werd door deze maan. En ja, het was een opvallende verschijning...net zoals anders bij een heldere lucht en volle maan. Ik denk dat het de tijdgeest is om overal iets van te maken. Nu we geen goden of God meer hebben, laten we ons graag door iets anders ontzag inboezemen. En ik heb van de maan genoten.