28 juni 2019

Klimaatonzin

Zoek Montpellier-Rotterdam
Vandaag bracht ik mijn dochter en kleinzoon naar het vliegveld van Montpellier. 
Het weekje vakantie bij opa en oma was voorbij.
Onderweg spraken we over de heerlijke week die nu achter ons lag.
Een week van zon zee en zwembad.
Bij aankomst op het vliegveld stond de thermometer op 42°C. 
"Ach er komt wel weer een ijstijd!" sprak mijn dochter optimistisch.
Waarop mijn schoolmeester-antwoord zou zijn geweest: "Maar dat is waarschijnlijk pas op z'n vroegst over 12.000 jaar, kan ook 50.000 jaar zijn, afhankelijk van de aanname's. Dat is dus over 400 tot 1600 mensengeneraties."
Ik sprak het niet uit. . . . het was nog vakantie . . . even geen zorgen over morgen.
Geen zorgen over kinderen die hun lange leven opgezadeld de gebolgen gevolg van ons wegkijken.
Op de terugweg tikte de thermometer even de 45°C aan.
Het Franse journaal meldde een nieuw record: 40.9 gemiddeld in Frankrijk.
s'Avonds keek ik naar Pauw en hoorde daar onze Boreale Baudet oreren over het klimaat.
Deze wijze orator verkondigde dat de CO2 in het geheel niet schadelijk is, het zit immers in Coca Cola en planten ademen het in en hoe meer CO2 hoe harder ze groeien.
Ik merk daar in mijn moestuin maar weinig van.
Gespannen over de nieuwe aanplant moeten witte lakens voorkomen dat ze verschrompelen waar je bijstaat.
Ik vind het beangstigend hoe makkelijk verkondigd wordt dat er met het klimaat niets aan de hand is. Het is iets wat velen maar al graag bevestigd willen zien: kop in het zand en een nieuwe stedentrip boeken voor een paar euro's.
Boreale Baudet is immers een gestudeerd man en we snappen zijn betoogtrant: leve het Forum, leve de Democratie!

Geen opmerkingen: