13 oktober 2019

Boerenbedrog

Je zou toch denken dat elk weldenkend mens weet heeft van de rampzalige gevolgen die de opwarming van de aarde veroorzaakt.
Voor miljoenen mensen betekent dit een dramatische verandering in hun leven. Gebieden overstromen, eilanden worden onbewoonbaar. Kusten raken geërodeerd, meren verdrogen en woestijnen vergroten zich.
De oorzaak is ook bekend. . . .  lijkt mij.
Genoeg te doen dus.
In het groot en in het klein.
Maar wat schetst mijn verbazing, opeens gaan boeren protesteren en lijkt het of heel Nederland een warme sympathie voor de dit volksdeel ontwikkeld.
Even niet neuzelen over stikstof en stank.
Niet kijken de verwoesting van landschappen.
Geen medelijden met het verdwijnen van de weidevogels.
Niet praten over vol gestampte stallen met kippen of varkens, maar medelijden met de boerenstand.
Nu is het klagen door boeren spreekwoordelijk, maar zo zout als nu heb ik het nog nooit gevreten.
Die arme boeren hebben een gemiddeld besteedbaar inkomen van van €75.000 per jaar.
Voor een gemiddelde zelfstandige ondernemer is dit €25.000.
Een kwart van de boeren heeft een netto besteedbaar inkomen van meer dan €100.000 per jaar en daarmee behoren 60% van de boeren tot de 20% van de rijkste Nederlanders.
En wat is hun bijdrage aan de Nederlandse economie?
Met de agrarische bestemming van 2/3 van het totale oppervlakte van Nederland, is de bijdrage hiervan slechts een kleine 2% van het bruto nationaal product.
Die oppervlakte is langzaam veranderd in een agrarisch industrieterrein van gigantische omvang.
Boeren hebben dus weinig te klagen lijkt mij.
Echter we krijgen nog meer boerenprotest in de vorm van wegblokkades.
Fijn dat we gechanteerd worden.
En natuurlijk komt er weldra een nieuwe boerenpartij.
Fijn weer een partij erbij.
Wedden dat daar naast buitenlui, heel burgers op gaan stemmen?

6 opmerkingen:

Niek zei

Het zal aan de bubbel liggen waar ik in zit maar ik zie alleen maar kritische reacties op de boerenprotesten. Dus dat je weet dat die er ook nog zijn.;-)

Herman zei

Tja Niek, ik moet het doen met het beeld dat ik op meer dan 1000km verwijderd krijg. Uit intervieuws met gestrande automobilisten maak ik op dat deze het allemaal geweldig vinden. Ondertussen blijven onze bestuurders (internationaal) alle noodzakelijke maatregelen verzachten of voor zich uit schuiven . . . . . . altijd weer het electoraat paaien?

Joost Huijsing zei

Goed stuk Herman, bedankt!

Niek zei

Vandaag zie ik bijvoorbeeld weer allemaal commentaar op dat de boeren doorgelaten worden en dat mensen aanraden dat als je je zin niet krijgt je het beste op een trekker rond kunt rijden om het alsnog te gaan halen. Klimaatdemonstranten worden weggesleept maar boeren mogen verder terwijl zij officieel ook een verbod hebben gekregen om te demonstreren. Daarnaast las ik ook iets over het onwaarschijnlijk hoge inkomen van veel boeren, deze blijkt ver boven modaal te liggen. Helaas kan ik de bron van dat stukje niet meer terugvinden. Er is een hoop aan de hand.

Roelof zei

Ook van afstand zie je het behoorlijk scherp, Herman! Niets mis mee, je hebt helemaal gelijk. 't Is weer als altijd: bijdraaien en stemmen paaien. Na minstens 30-40 jaar slecht beleid nog niets geleerd, maar gewoon doorgaan met alles voor de volgende generaties verzieken.

Ellis zei

ik zocht ’n leuk romantisch plaatje van boerenbedrijf kom deze blog tegen:
geweldige voorspelling, heb je ’n echte kristallen bol?

ben nu getriggert om meer te lezen ;-)