1 september 2008

Astrologie

In de tv-uitzending van Tros Radar op 1 september, werd de onzin van astrologie aan de orde gesteld. Een goede zaak, was mijn eerste gedachte. Er werd echter gesteld dat je echte en onechte astrologen hebt.
Als kind had ik moeite met de begrippen astronomie en astrologie.
Van mijn vader leerde ik het volgende ezelsbruggetje: astrologie heeft de l van liegen en astronomie de m van menens. Deze regel heeft altijd bepaald hoe ik naar astrologie ben blijven kijken .
De sterrenbeelden leerde ik tijdens avondlijke wandelingen van vader en later werd astronomie thuis door mijn oudste broer als hobby bedreven en nog weer later door mij. Gewapend met Norton’s Star Atlas speurden wij tot de zesde magnitude de hemel af. Later kwam daar een atmosferische sterrenkijker bij.
Al snel zag ik dat de astrologische kalender behoorlijk achterliep bij de verschijnselen aan de hemel. Zo zou ik, volgens de astrologen onder het sterrenbeeld Kreeft geboren zijn, terwijl in werkelijkheid het sterrenbeeld maagd boven mijn wiegje stond. Astrologen liegen niet alleen, ze zijn ook nog te stom om 's nachts naar boven te kijken en geloven dat de optekeningen van de Babyloniërs onveranderd gehanteerd kunnen blijven. Dit volk maakte een relatie tussen hun kalender en de sterrenbeelden. Ondertussen tussen heeft de beweging van de aardas ervoor gezorgd dat de positie van de sterrenbeelden ten opzichte van de aarde is veranderd en hierdoor is deze relatie verloren gegaan.
Hoewel astrologen en hun adepten dit zouden moeten weten, of op z'n minst zouden kunnen weten, persisteren zij hardnekkig in hun geloof. En daarmee komen we tot de kern van de astrologie: het is een geloof en geen wetenschap. En zoals vele gelovigen; doof voor elke kritiek en alle flauwekul voor zoete koek aannemen en verdedigen.
Echte en onechte astrologen: is er enig verschil?

Geen opmerkingen: