15 mei 2011

Veevervoer

Hoeveel discussies in de auto hebben we niet met de kinderen meegemaakt in de trant van:
"Pappie, waar gaan al die kalfjes naar toe?"
"Oh, die worden naar een nieuwe wei gebracht, want ze hebben al hun gras opgegeten."
Of...
"Pap, waar gaan al die varkentjes heen?"
"Dat kan pappa niet weten, want die varkentjes zijn op schoolreisje, misschien wel naar de Efteling!"
De veewagens van tegenwoordig onttrekken hun inhoud steeds meer aan nieuwsgierige blikken, waardoor dit soort vragen in de toekomst niet meer gesteld worden.
Nu wordt mijn aandacht gevangen door het calculerende varkentje achterop de laadklep.
Het doet mij denken aan al die vrolijke varkentjes die afgedrukt waren op de vetvrije zakjes waarin de slager zijn vleeswaren verpakte. Altijd die olijke masochistische varkentjes die niets liever lijken te willen dan door ons in de gehaktmolen te worden gestopt.
Dit varkentje is de winst voor zijn mester al aan het uitrekenen: bloedgeld!

4 opmerkingen:

Niek zei

Sinds enkele maanden ben ik dan ook weer over gegaan op bijna vleesloos eten. Wij mensen zijn in mijn ogen heel raar bezig met al die dieren.

Herman zei

Juist!

Anoniem zei

En ondertussen wel naar de Mac Donalds gaan.... *zucht*

U kunt de veevervoerders wel de schuld geven, maar de mensen(!!!) hebben niet 25 cent over voor een stukje biovlees...

Wellicht heeft u er ooit bij stil gestaan waar bijvoorbeeld het eten vandaan komt wat in de Aldi ligt?! De Aldi heeft het namelijk ook niet zo al te breed met *kuch* wetten en regels... En dan doel ik niet op de vleesindustrie, maar in het geheel.


En dan nog, de veevervoeders doen niks fout. Althans, in Nederland niet. Dit is namelijk de beste manier van vervoeren, hoe 'zielig' het er voor u ook uit mag zien. Als u zich enigzins in de materie zal verdiepen zult u zien dat de dieren op deze manier niet de hele vrachtwagen worden door geslingerd. Daarnaast kunnen alle varkens op deze manier zowel liggen als staan. Plus het feit dat er in Nederland al jarenlang enorm strenge controles zijn op veetransporten. Zo zijn er maximale reistijden, etc.

Qua veetransport is er helemaal niks 'ergs' en 'zieligs'.

De gehele veesector is wel een 'fabriek' geworden waarvan het vee een levensloos product is geworden. En dit keur ik ook zeker niet goed, laat dat duidelijk zijn.

Maar ik kan u garanderen, wanneer het volk dit vlees laat liggen, dan hebben de beestjes morgen een beter leven...

Herman zei

Geachte anonymus,
Allereerst wil in benadrukken dat mijn blog het tekeningetje betreft en de rest laat ik onbeoordeelt en onbesproken. Daarbij (ik heb zelf in de "varkensveredeling" gewerkt, dus mag ik mij enigszins een ervaringsdeskundige noemen)is het ritje naar het slachthuis het eerste avontuurtje dat ze meemaken na vier maanden. Dus wie ben ik om daarover te oordelen?