22 juni 2011

Orchidee

Ik ben niet van de gecultiveerde orchideeën (een beetje uitsloverige types met een behoorlijke sexuele afwijking).
Maar laatst kwam ik in een kringloopwinkel (tegenwoordig om te brengen en niet om te halen) en daar stonden tot mijn verbazing een aantal verschillende orchideeën. Sowieso een foute plek voor planten, maar deze planten waren wel heel ernstig mishandeld. Ze waren geplant in plastic bloempotten, aangestampt in zure Veluwe zandgrond en drijfnat verzopen: hoe zwaar wil je planten pesten?
Uit mededogen heb ik ze meegenomen, verpot in ruime aardewerken potten met plantaardig substraat. Sindsdien verzorg ik ze alsof het een natuurreservaatje betreft. Vanmorgen werd het eerst dankjewel, in de vorm van een bloempje, gegeven.
Ik weet niet of ik het echt mooi vind, maar wel aardig!

1 opmerking:

10 zei

Ik bespeur een druppel verdriet in het redden van deze orchideëen. Misschien heb ik het mis en ook ik ben tegen het gekweekte goed dat niet inheems is, maar toch! Het blijven prachtige bloemen die, als ze toch al uit hun habitat zijn gehaald, een plek verdienen waar ze gezien en bewonderd worden. Dank voor deze log.