26 januari 2012

Tuinhek

In de omgeving van mijn dorp is niets afgesloten, de wijn-, olijf- en boomgaarden zijn allemaal vrij toegankelijk. Langs de wegen staan kersen- en amandelbomen. Als de vruchten rijp zijn wil menige toerist of nieuwe burger nog wel eens een verse vijg of een perzik plukken. Zodra dit wordt gezien heb je een naam als dief!
Juist omdat niets is afgesloten dien je het eigendom van een ander te respecteren vindt men hier. De lokale bevolking weet de eigenaar van elk perceeltje te vinden en als hij daar iets van wil, dan gaat hij het eerst vragen. Echter die verdomde buitenlanders denken maar dat ze alles kunnen roven, wees dus gewaarschuwd!
De ongeschreven wet ter protectie van al het lekkers blijkt echter onvoldoende om je moestuin te beschermen. Althans, moestuinen zijn bijna altijd van een hek voorzien. In de eerste plaats tegen loslopend vee (honden), maar gezien de sloten op sommige hekken ook tegen tienvingerigen.
Mijn moestuin had geen hek, maar vanaf vandaag kan ik nu ook mijn tuin afsluiten. Onder onkruid vond ik het oude toegangshek terug. Theo H. is verantwoordelijk voor de paal met speunen waarin mijn hek nu hangt.
Treedt binnen!

Geen opmerkingen: