21 mei 2012

Afstand

Als kind heb ik tijdens de maaltijd heel wat politieke disputen aan moeten horen.
We zaten met z'n vijven  aan tafel en vanaf het moment dat ik maar enigszins kon relativeren mocht ik aan het dispuut deelnemen.
Geen wonder dat politiek altijd een deel van mijn belangstelling bleef innemen.
Toch is mijn begrip van de Nederlandse politiek aan het afnemen.
De afstand tussen Nederland en Frankrijk wordt voor mij steeds groter.
Ik zie 's avonds geen NOS-journaal, volg geen actualiteitenrubriek, lees af en toe de NRC of Volkskrant en mis dus het dagelijkse gedoe waarover men zich in mijn vaderland druk maakt.
Met stijgende verbazing heb ik, in fragmenten, gevolgd dat de Nederlandse regering ten tijde van crisis voor zeven weken (ZEVEN WEKEN!) van de aardbodem was verdwenen.
Ik geloof niet dat zoiets ooit ergens ter wereld is vertoond.
Probeer dat eens aan  een buitenlander uit te leggen; veel succes!
Aan het eind van deze zeven weken staan twee onthutste regeringsleiders voor de pers met de mededeling dat ze er niets van hebben gebakken en dat de regering is gevallen.
Op zich een knettergek schouwspel, maar verkiezingsprognoses wijzen uit dat het vertrouwen in ministerpresident Rutte en zijn partij onveranderd groot blijft, het CDA winst boekt en de PVV op 25 zetels blijft staan. Dat is pas echt knettergek.
Er zal wel een logica aan ten grondslag liggen, maar voor iemand die op afstand verblijft is deze logica niet te ontdekken of de logica wijst uit dat |Nederlanders niet meer wijs zijn!
Mijn verbazing blijft nog verder toenemen als ik zie dat wat in zeven weken niet is gelukt, door een paar splinterpartijen in een paar luttele dagen wordt gefikst.
Wederom onbegrijpelijk.
Waarom is het de Nederlandse politici niet gelukt de bevolking duidelijk te maken dat Nederland voor de helft van zijn inkomen afhankelijk is van de handel met het buitenland.
Waarom is het de Nederlandse politici niet gelukt de bevolking duidelijk te maken dat als Nederland zich niet aan de 3%-regeling houdt, dat jaarlijks minimaal 4 miljard euro's extra gaat kosten.
Beste nieuwe regering, investeer flink in onderwijs in de plaats van hierop te bezuinigen, waardoor er straks niemand meer in staat is om door zijn overwogen stemgedrag dit land aan een fatsoenlijke en kabale regering te helpen.
Wanneer krijg ik de gelegenheid mij niet meer te verbazen?

1 opmerking:

Anoniem zei

Geweldig Herman. Doet mij terugverlangen naar de dagelijkse treinreizen tijdens de studie in Zutphen. Wat hebben toen wat afgeouwehoerd en de hele wereld verbouwd.
We zouden zo weer opnieuw kunnen beginnen, want het is nog steeds een zooitje!
Groet Hugo