25 februari 2013

Dubbel glas

Het was bar koud het afgelopen weekend.
Het kwik daalde niet lager dan -1,5°C, echter een felle noordenwind met de snelheid van 50km/h maakte van de gevoelstemperatuur -12°C.
Binnen stond de haard te stampen en in de woonkamer vrat de kachel met grote honger een flinke hoeveelheid hout.
Tijd om de isolatie eens aan te pakken.
Van de twintig ramen in mijn huis zijn er slechts een viertal voorzien van dubbel glas. De vorige eigenaar heeft een aantal oude houten vensterramen laten vervangen door, de hier veel toegepaste, plastic ramen met dubbel glas, met geïntegreerde rolluiken.
Een gemiddelde fransman vindt dat reuze praktisch en mooi, maar ik verafschuw het.
In Nederland was mijn woning voorzien van voorzetramen om zo de orginele ramen te sparen.
Zoiets wilde ik hier ook toepassen, maar ik kon geen leverancier vinden. Mijn huisschilder uit Hoenderloo heb ik gevraagd een offerte te maken.
Daarvoor heeft hij behoorlijk de tijd genomen. Zoveel tijd dat ik ondertussen een leverancier vond die mij dubbel glas kon leveren dat geplaatst kon worden in de bestaande houten ramen.
Vandaag heb ik drie kamers kunnen voorzien van zulke ramen.
Ik ben heel tevreden met het resultaat.
Jammer dat ik nu nog met vier van die plastic monsters zit.

Geen opmerkingen: