12 april 2013

Bijvangsten

Je zoekt het ene en je vindt het andere.
Gisteren vond ik een plantje dat ik hier nog niet eerder had gezien.
Geen fototoestel bij mij om er een plaatje van te maken zodat ik het thuis op naam zou kunnen brengen.
En uitsteken of plukken was ook geen optie, omdat ik maar twee plantjes zag en aannam dat het om een zeldzaamheid zou kunnen gaan.
Dus vandaag terug naar die vindplek.
Onderweg zag ik de eerste koningspages. Niet één, maar hele vluchten kwamen voorbij zodat fotograferen enkel slordige plaatjes opleverde.
Toen ik de plek bereikte waarvan ik dacht dat ik daar dat vreemde bloempje had gevonden spotte ik een parelhagedis.
De hagedis was zo sportief te blijven zitten en zenuwachtig prutste ik mijn cameraatje uit m'n broekzak.
Deze hagedis heeft de beschikking over een zogenaamd derde oog die bewegingen goed kan waarnemen.
Dat klopte ook deze keer. Toen ik mijn toestel ook maar iets in zijn richting bracht verdween het beest in een flits.
Niet meer teruggezien, net zoals dat plantje, waar ik de komende dagen naar zal blijven zoeken. 
Benieuwd wat dat nog voor bijvangsten gaat opleveren.

4 opmerkingen:

Niek zei

Alleen om het woord bijvangsten is het al de moeite waard dit prille lentestukje te lezen.

Herman zei

Wel Niek, jaarlijks publiceerde de Dienst Muskusrattenbestrijding haar bijvangsten. Fuiken, bestemd voor het vangen van ratten, bevatten tevens otters, futen, dodaarsjes, etc. Daar werd die dienst niet populair van, dus stopten ze met het publiceren van hun "bijvangsten". Bijvangsten werd hierdoor een behoorlijk gekleurd beroepsjargon!

Herman zei

http://www.uvw.nl/publicatie-details.html?newsdetail=20111009-93_bijvangsten-muskusrattenbestrijding

Corrie zei

Ben je naar Nederland vertrokken Herman? Om de verkoop van kavels natuurgebied te verhinderen.