17 april 2013

Taal

Op weg naar Nederland probeer ik op de radio een Hollandse zender te ontvangen.
Er klinkt een liedje.
Het blijkt niet zomaar een liedje, maar het is HET LIED dat op 30 april  door 16 miljoen vebroederde Nederlanders richting koning Willem moet worden gezongen.
Met mevrouw L. neem ik flarden tekst door en we schateren het uit.
Een gemiddeld sinterklaasrijm is poëzie van de hoogste plank in vergelijking met dit Koningslied.
Vanaf 2 februari heeft een comité onder voorzitterschap van Wijers tijd gehad om met iets fatsoenlijks voor de dag te komen en voilá!
Heeft niemand van dit clubje notabelen in de gaten gehad wat voor een gedrocht dit lied is?
Door de wijsheid "elk land krijgt de regering die het verdient" aan te passen, zou je kunnen stellen dat elke koning het lied krijgt dat hem toekomt en daar moet Willem het dan mee doen.
Wat is dat toch met mij?
Steeds meer valt mij het slechte gebruik van de Nederlandse taal op.
Bij het lezen van boeken stoor ik mij in toenemende mate aan rammelende vertalingen, malle interpuncties en stroeve zinnen.
Het taalgebruik van de burger op internet is stuitend en vaak op het onbeschofte af.
Maar ook in blogland ergert mij de teloorgang van fraai Nederlands.
Dat brengt mij tot het volgende dilemma: als je niets te vertellen hebt, maar je kunt goed schrijven.....
of: je hebt veel te vertellen maar je kunt niet schrijven..... wat te doen?

6 opmerkingen:

Het kleine ego zei

Wat is slecht taalgebruik?
Wie bepaalt dat?
De leerboekjes of de tijd?

Ik heb best wat te vertellen, zo niet, te delen dan, maar kan niet schrijven?
Wat te doen?

Gewoon doorgaan, wat doen met de gekregen feedback en accepteren dat taal een dynamiek heeft.
'De wereld is verder gegaan' zou Roland zeggen. (Uit de Donkere Toren van Steven King)

Ik weiger om naar het koningslied te luisteren. Hoe langer ik niet meer in Nederland woon, hoe meer ik me afzet tegen alles dat te Nederlands is.

Herman zei

Taal geeft uitdrukking aan een vorm van beschaving, of je dat leuk vindt of niet. Als we daarom niets geven is elk taalgebruik prima, punt!
Als zoon van een lerares Nederlandse taal weet ik als geen ander dat taal z'n eigen dynamiek heeft. Maar regels blijven regels, indien je elkaar wilt blijven verstaan. Vijfentwintig honderd jaar geleden zei Herackitus het al: Panta rhei (daar zal King het wel van hebben gepikt).

Joke van de Klift zei

Ik vindt het Koningslied erg leuk en zo je ziet is het een reuze succes. Van heinde en verre wordt het meegezongen. Je moet maar denken, het is geen vervanging van het Wilhelmus.
Gewoon een aardigheid voor en door mensen en goed bedoeld, niets mis mee.

Ik wens je een hele fijne Kroningsdag toe.

Groetjes, Joke

Herman zei

Succes en kwaliteit hebben weinig gemeen. Daar kunnen we het in elk geval over eens zijn. De kroning zal in het Franse nieuws een miniscul item zijn, dus naast het lied gaat ook deze beker aan mij voorbij. Maak er een feest van zou ik zeggen.

Geert zei

Je kunt niet schrijven, hebt er ook geen talent voor maar vind het toch leuk om te doen. Heb je Blog dd 26-09-2012 nog eens gelezen omdat ik eraan moest denken na het lezen van deze.Bijna wil ik aan je vragen; wat wil je dat ik denk, maar ik doe het niet.

Geert zei

Voor de volledigheid; ik lees de jouw Blog's erg graag