31 mei 2013

Kleine trap

Vanmiddag was ik op zoek naar de kleine trap.
De kleine trap is behoorlijk zeldzaam, zeker als broedvogel. 
Hier in Frankrijk heeft hij sinds een paar jaren de vlakte zuidelijk van mijn dorp als broedbiotoop 
Begin mei zag ik hem voor het eerst, echter zonder dat ik mij hiervan bewust was.
Ik liep op een heuvel en zag vlak onder mij een een vreemde bergeend vliegen. 
"Wat doet een bergeend hier?" dacht ik bij mijzelf en nam mij voor thuis de vogelgids eens flink door te spitten. Het plaatjes kijken leverde geen resultaat op..
Maar vandaag was ik bewust op zoek naar de kleine trap.
Die zoektocht begon met theoretische studie: ... kenmerkend is de eendachtige vlucht met snelle, ondiepe vleugelslagen, waarbij de witte vleugels met zwarte uiteinden opvallen.
"Verrek," dacht ik bij het lezen van deze tekst, "ik heb jou eerder gezien!"
Vandaag geen trap gezien, maar wel ontdekt dat ik er al eerder een zag.
Wel leverde de zoektocht mij een prachtige groeiplaats van de bijenorchis.
Zo zie je maar; een vliegende kraai vangt altijd wat.

3 opmerkingen:

MarijkeO zei

Een kleine trap is vaak het eerst waar te nemen aan zijn geluid Een kort gortdroog rateltje: kkkrrrr. Omdat ze zo verstopt zijn hoor je ze vaak eerder dan je ze ziet. En dan afzoeken....het geluid draagt best ver! Alle kleine trappen die ik ooit ontdekte zag ik na het geluid dat me alert maakte. Succes!

Herman zei

Hoi Marijke. Bedankt. Het lukte vandaag echter zonder audio. Spontaan kwamen twee trappen voorbij vliegen en juist had ik mijn toestelletje aanstaan en kon een vluchtig kiekje maken. http://observado.org/waarneming/view/76491895

MarijkeO zei

Super! en ik zag dat je ook een kleine torenvalk zag in jullie buurt....Ik ben voor de trappen en de kleine torenvalk speciaal naar de Extremadura in Spanje gereisd, ik had dichter bij kunnen blijven :-)