27 juni 2014

Seurat

Madame L wilde in Nederland zijn in verband met het bijwonen van een reünie.
Door de treinstakingen in Frankrijk en België werd ik haar chauffeur en daardoor kwam ik in de gelegenheid om de overzichtstentoonstelling van Seurat in het Kröller-Müller Museum te bezoeken.
Een vreugde om zoveel werken (48) bijeen te zien. 
Door zijn korte leven en door zijn tijdrovende wijze van schilderen is zijn œuvre niet erg groot. Uren verbleef ik in de zalen, want Seurat dwingt mij tot langdurig kijken. 
Buiten de werken van Seurat waren voor de Van Gogh-zaal de volgelingen van Seurat ten toongesteld.
Ik zou er veel meer over willen schrijven, maar dat staat al verwoord op http://www.kunstkrant.nl/seurat.html.

4 opmerkingen:

Niek zei

Goeie tip.

Herman zei

Vertel me hoe je het vond!

Niek zei

Als het me lukt daar heen te gaan dan blog ik er vast ook over. :-)

Niek zei

Ben er gisteren geweest maar helaas heeft Seurat (die ik helemaal niet kende) mij niet kunnen betoveren. De techniek vind ik wel heel interessant maar zijn onderwerpen en kleurkeuze staan te ver van mij af.
Ik was door jouw blog gegrepen door het filmpje van Simon Starling zijn Blue, Red, Yellow, Djungel. Nu zie ik dat je een ander filmpje heb geplaatst met werken van Seurat.
De beeldentuin van het Kröller Müller heeft mij wel weer helemaal op en top laten genieten en dat ondanks de hitte.
PS Toch leuk om ook kennis te hebben gemaakt met Seurat ook al is het niet mijn smaak.