1 maart 2016

Platanen snoeien

Meestal ergens tussen de vijf en tien jaar worden platanen gesnoeid. 
Aangezien ook in mijn dorp de mentaliteit van de plattelanders steeds meer aansluiting vindt bij die van de stedeling wordt er tegenwoordig steeds eerder gesnoeid: je hebt dan immers minder last van stuifmeel in het voorjaar en minder vruchtpluis aan het eind van de zomer en minder bladval in de herfst,  
Ja een mens vindt altijd wel wat om te klagen. 
Zelfs heb ik horen klagen dat er zoveel mussen in de bomen zitten die op het dak van de auto's poepen,; het moet niet gekker worden!
Wel, gisteren en vandaag waren dus de platanen voor mijn huis aan de beurt om gekortwiekt te worden.
Het bruikbare snoeihout was door de gemeente per inschrijving te koop aangeboden.
Mevrouw L. wilde graag dat ik een bod uitbracht terwijl ik wilde het hout helemaal niet hebben. 
Het bestaat namelijk voor het grootste gedeelte uit takken, dunner dan 5cm. 
Dat betekent veel gesleep, gezaag en gestapel.
Ik bracht dus een onwaarschijnlijk laag bod uit in de verwachting en de hoop dat hout mij niet zou worden toegewezen.
Tot mijn verrassing bleek ik de enige te zijn die een bod had uitgebracht. 
Ik kon dus op maandagmorgen meteen aan de bak om al het hout van het plein voor mijn deur te slepen.
Onderwijl kreeg ik een goede inkijk in hoe hier dit zaagwerk werd uitgevoerd. 
Werkelijk alles vloekte met de veiligheidsvoorschriften die ik in NL altijd toegepast zag worden. 
Geen veiligheidshelm, -bril, -handschoenen, -schoenen of veiligheidskleding en ook geen gehoorbescherming. 

Geen opmerkingen: