4 januari 2017

Winterdepressie

Ruim vijf jaren woon ik nu in Frankrijk.
Omdat ik in Nederland nooit een leven heb geleid als een gepensioneerde, vind ik het lastig om objectief vast te stellen wat het verschil is om hier of daar te leven; daarvoor is het verschil tussen voor en na de pensionering te groot.
Maar laat ik eens op zoek gaan naar verschillen die ik opmerkelijk vind.
De lengte der dagen is zoiets opmerkelijks.
Op 21 december komt hier de zon op om 08.18 uur en gaat onder om 17.14 uur.
In Nederland is dan de zonsopkomst om 08.43 uur en de ondergang om 16.25 uur.
Op de kortste dag van het jaar is de daglengte in Zuid-Frankrijk dus 1.14 uur groter dan in Nederland. Omdat in de winter de schemertijd naar het zuiden toeneemt is het verschil in daglengte inclusief schemertijd nog groter: 12.39 uur tegen 11.05 uur; ruim anderhalf uur langer!
Bedenk daarbij dat het aantal onbewolkte dagen hier aanmerkelijk groter is dan kan ik vaststellen dat ik hier aanmerkelijk meer moeite moet doen om in een winterdepressie te geraken dan in het Noorden.

Geen opmerkingen: