20 oktober 2009

Agressieve exoot

Vanaf de bron op de Col de Bussang een tijd de Moezel gevolgd. Na elke kilometer verbreedt het stroompje zich en al snel wordt het een flinke beek en na tien kilometer kan je al van een echt riviertje spreken. De Moezel kronkelt door een mooi Vogezen-landschap met langs het water hooilanden.
Maar wat een schrik. De rivier zelf is al heel kort na de bron niet meer te zien doordat de oevers massief begroeid zijn met Japanse duizendknoop. Door de nachtvorst zijn de bladeren nu al bruin en de Moezel kronkelt daardoor als een bruine drol door het landschap. Vanaf de oevers verspreidt de duizendknoop zich al behoorlijk in de weilanden.
Merkwaardig hoe zo'n plant het landschap (en de tere vegetatie) volledig kan verwoesten.
Inmiddels is deze exoot zo sterk verspreid dat ik niet zou weten hoe je deze nog kunt bestrijden.

3 opmerkingen:

Jommie zei

Die Japanse duizendknoop, is dat die plant of familie ervan die bij jullie langs de oprijlaan groeit? Ik zocht de plant op en kwam op een site over die plant met foto's van station Beekbergen waar een oude lok staat omringd door de duizenknoop. Ook in Burgers Zoo en in Apeldoorns Berg en Bos dreigt hij de natuur over te nemen, tikje overdreven door mijn kant.

Jommie zei

VAN mijn kant bedoel ik!

Herman zei

Nee, hieraan is niets overdreven. De bestrijding (afmaaien, round-uo besoitingen en twee jaar nazorg) is kostbaar en arbeidsintensief. De verspreiding gaat snel, thans sneller dan het terugdringen. Zij opmars door Europe is trouwens begonnen vanuit Leiden!