10 mei 2010

Blauwe bremraap

"Ieder nadeel heeft z'n voordeel", sprak eens de grote voetbal-filosoof.
Doordat ik mij momenteel iets trager dan normaal door de wereld beweeg heb ik ook wat meer tijd om rond te kijken. Zo viel mijn oog op een bleek-blauw plantje langs een bospad in het bos van Seriège. Mijn eerste gedachte was iets salvia-achtigs, maar toen ik echt keek zag ik dat het een mij onbekende bremraap was.
Thuis opgewekt de flora uit de kast getrokken en snel vond ik zijn ware naam: Orobranche purpurea oftewel Blauwe bremraap, die parasiteert op duizendblad en alsem-soorten.
In Nederland staat deze plant op de Rode Lijst als kwetsbaar!
Zo, mijn dag kan niet meer stuk!

2 opmerkingen:

emiel zei

wat een prachtplant!
en wat jammer dat we 'm in NL zo weinig tegenkomen.
Ik moet het doen met een mannetjesereprijs, die zojuist door huisgenoten binnengebracht werd. m'n huisgenoten hadden ervan genoten en wilde weten wat voor mooi plantje het eigenlijk is...
stiekem ben ik wat jaloers op de mooie Franse schoonheden ;-)

Herman zei

Bedankt Emiel, echter zo als jij ook wel weet zit het mooie verscholen in het gewone; hoe mooi kan een grasveld met madelieven niet zijn.
Ik ken mensen die enkel in vervoering raken van orchissen, wat moeten die een hoop missen! (Rijmt)