13 mei 2010

Franse jacht

Wilde zwijnen zijn in de Minervois plaatselijk een groot probleem. Ik denk niet dat de worpgroottes en het aantal worpen met de Veluwe vergelijkbaar zijn, want zo rijk is de natuur hier niet voor varkens. Echter als de druiven rijpen, gaan ook de varkens aan de drank en als dat dan in een wijngaardje gebeurt waar de druif voor de St.Jean groeit, dan kan dat behoorlijk in de papieren lopen; dus wordt er wat afgejaagd.
In de herfst en winter is mevrouw L. altijd benauwd om een wandelingetje door de campagne te maken uit angst neergeschoten te worden. Het dagelijkse geknal wordt echter door kleinwild-jagers veroorzaakt dus is er praktisch geen kans op een hagelkorrel. De wilde zwijnen worden voornamelijk met Brenneke-patronen geschoten en dan is het zaak alert te zijn, maar de jachten die ik ken werden alle prima georganiseerd; de uitdrukking "Met de Franse slag" is daarop in elk geval niet van toepassing.
Vandaag zag ik een afschotplaats aan een wildweitje, goed verankerd en zelfs een kettinkje om te voorkomen dat je naar beneden valt. Zo keurig heb ik het niet eerder meegemaakt, zelfs niet op de perfect georganiseerde staatsjachten in Duitsland.
Helemaal netjes vond ik het plaatje met de veiligheidsinstructies die op de stand was gemonteerd.
Het bordje blijkt zelfs multifunctioneel gezien het gebruik ervan als schietschijf!

Geen opmerkingen: