28 april 2011

Mieren

Mieren zijn spreekwoordelijk nijver.
Vaak kijk ik naar het gedoe van mieren en kan er dan meestal weinig nijver in herkennen. Wanneer ik een zo'n individu volg, word ik altijd weer verrast door de totale planloosheid waarmee hij door de wereld loopt. Als een alcoholist aan de drugs zwalkt hij dan eens hierheen en dan weer eens daarheen. Kennelijk wil hij een ijverige indruk maken, maar na een kwartier volgen concludeer ik dat hij beter thuis had kunnen blijven dan louter collega's voor de voeten lopen met z'n geschuifel.
Vandaag zag ik echter een ordelijk groepje mieren bezig met het oogsten van de zaden van de rozemarijn. Natuurlijk wordt er wel eens een zaadje verloren, maar daar profiteert de plant dan weer van, hij moet per slot van rekening ook verspreid worden!

Geen opmerkingen: