9 april 2011

Verzamelbeurs

Meer dan twee duizend kramen verdeeld over vijf zalen in de Jaarbeurs te Utrecht. Ik ga daar niet heen om te kopen, maar vooral om te kijken, m'n ogen uit te kijken. Ik verbaas mij elke keer weer opnieuw over de verzamelwoede van sommige mensen. Zo was er een kraam met vele honderden sigarettenpakjes. Ik was vergeten dat er zoveel verschillende merken waren: Arsenal, Belinda, Benson & Hedges, Bentley, Caballero, Camel (mijn sigaret!), Chesterfield, Diana, Dunhill, JSP, Full speed, Gauloise, Gitanes, Hongroise, Hunter, John Player (ooit gekregen in een rond vertind blikje voor mijn veertiende verjaardag), Barclay, Lexington, Lifty, Lucky Strike, Mantano, Marlboro (de sponsor van de surfwedstrijden waaraan ik meedeed), Miss Blanche (die je zwarte longen gaf), Pall Mall, Peter Stuyvesant, Philip Morris, Roxy (beide zijden van het pakje gelijke opdruk, revolutionair!). Nu ik ze opnieuw zag, was het een feest van herkenning; Three Castles en Chief Whip en veel Engelse merken zaten in kartonnen doosjes; we knipten er onze speelkaarten van en dit leidde tot een geweldige merkenkennis. Ook lagen er de mooie doosjes uit Egypte. Mij tante Gé rookte Cristo Cassimis, en jawel, ook dat doosje lag ert. Even opengemaakt en geroken, echter de tijd heeft alle geur vervaagd, jammer.
Zo was er bijna op elke kraam wel iets van herkenning, die leidde tot een zoete herinnering.

Geen opmerkingen: