22 november 2012

Bloemkolen


Aan deze carnavalsschlager van Hollandse bodem moest ik denken toen ik in m'n moestuin werd verrast door de eerste bloemkool.
Het is de eerste keer dat het mij gelukt is om een bloemkool uit eigen tuin in de keuken te krijgen.
In mijn vorige tuinen groeide er altijd meer onder de grond dan er boven in de vorm van knolvoet.
Wat ik er ook aan deed om de bodem middels bekalking te verbeteren, deze ziekte bleef aanhouden en tenslotte heb ik het telen van kolen opgegeven.
Nu dus in mijn Franse tuintje, met een uitstekend kalkhoudende beekklei, gedijen kolen uitstekend.
Met een trots gebaar plantte ik onderstaande kool op het aanrecht tot verrassing van mevrouw L.
We hebben er van gesmuld!

5 opmerkingen:

Walter zei

Alleen de foto smaakt al naar meer! ;-)

Anoniem zei

Inderdaad, een heus topmodel.

Jommie zei

Ziet er inderdaad heerlijk uit,in 1 keer opgegeten met in boter gebakken beschuitkruimeltjes? Liefs.

Niek zei

Indrukwekkend exemplaar. Je zou bijna denken dat ie niet echt is. Jullie smulpartij heeft het tegenovergestelde bewezen.
Heel gaaf om zoiets zelf te kunnen kweken in eigen tuin.

Herman zei

Ja hij was heerlijk, onder het motto klein maar fijn.
Want op het plaatje lijkt het een kast van een bloemkool, maar het was een driepersoonsexemplaar (de hond heeft dus ook gesmuld). Had een van jullie maar aan moeten komen schuiven.....