30 oktober 2013

Grot

Tien jaar geleden kwam ik voor het eerst in een grot bij mij in de buurt, waar ooit prehistorische opgravingen hebben aangetoond dat deze grot door mensen bewoond is geweest. 
Dat is hij nog steeds een beetje. Er waren veel sporen van drankgelagen, kampvuren, graffitty en allerhande afval, een trieste aanblik. Temeer omdat deze grot een schuilplaats biedt aan de zeldzame Savi's dwergvleermuis. 
Bij latere bezoeken bleek de verstoring eerder toe dan af te nemen.
Ik stoorde mij zo aan de geringe bescherming van deze plek (enkel een bordje met het verzoek de grot niet te betreden in verband met het voorkomen van zeldzame vleermuizen) dat ik op hoge poten een brief heb geschreven aan het Ministère de la Forêt. Wanneer je als ministerie op je site vermeldt dat je er bent om de natuur te beschermen, doe dat dan! 
Die brief schreef ik circa twee jaar geleden.
Laatst reed ik langs deze grot en mijn blik werd getrokken door een vreemde metaalconstructie tegen de rotswand. Nader onderzoek maakte mij echt blij.
Die vreemde constructie tegen de rotsen moet voorkomen dat klimmers van bovenaf bij de grot kunnen komen. Rondom de ingangen van de grot is een reusachtig smeedijzeren hek geconstrueerd dat de rust in de grot zal garanderen. Bebording (inmiddels al gesloopt) leerde mij dat het geheel met geld van de EG is betaald.
Nou vraag ik mij af, is mijn brief de aanstichter van dit alles?

1 opmerking:

Niek zei

Wat een heerlijk idee dat je woede omgezet in letters op papier dit mooie resultaat heeft veroorzaakt.