21 februari 2014

Bij

Op 20 december plaatste ik een plaatje van bloeiende rozemarijn.
Ik realiseerde mij toen dat ik nog nooit een bestuiver op de bloemen had gezien.
Vandaag zag ik de bijen op de rozemarijn vliegen.
Een paar dagen geleden heeft het een beetje geregend en de randen waterplasjes zaten vol met honingbijen die water kwamen halen. Nu is de temperatuur voldoende hoog voor de honingbijen om uit te vliegen en nectar te verzamelen. In december vliegt enkel de zwarte houtbij bij lage temperaturen, maar op rozemarijn zag ik deze bij (nog) niet.
Zwarte houtbij

2 opmerkingen:

Jommie zei

De lente komt er echt aan, zelfs de beekprik paait al! Liefs.

Herman zei

De beekprik kan ook paaien in december. Lente heeft daar weinig mee van doen, immers het beekwater is 8˚C, ongeacht de buitentemperatuur. Wellicht doet de daglengte ertoe.