11 februari 2014

Gluten enzo

Wat mij is opgevallen tijdens mijn vakantie in mijn vaderland?
Allereerst die vreemde hysterie over gluten.
Het land van aardappeleters en broodtrommels is ineens in een glutenkramp geschoten.
Wat is dat voor vreemde hype?
Heeft dat met internet, sociale media, medische info te maken? 
Ik kan er geen vinger op leggen, maar blijf het bijzonder vreemd vinden. 
Op http://energiekevrouwenacademie.nl/  las ik de volgende nonsens: Heb je regelmatig last van een harde buik, buikpijnen, opgeblazen gevoel,  geborrel in je darmen, huiduitslag, gewrichtsklachten, spierpijnen of constipatie afgewisseld met diarree? Vooral na het eten van brood of pasta? Grote kans dat je een intolerantie hebt voor gluten. Gróte kans! Tegenwoordig hoor je veel over gluten. Sommige mensen zijn er echt allergisch voor, anderen  hebben een lichtere vorm van glutenintolerantie.
Grote kans, wordt ons toegeroepen, grote angst!
Als je zwanger bent geraakt, blijkt dat ineens een glutenintolerantie te zijn!
Wanneer houden we eens op elkaar bang te maken of elkaar voor te lichten met allerlei medische flauwekul?
Hier in Frankrijk knaagt men elke dag een behoorlijk stokbrood per persoon en dat loopt niet parallel met de consumptie van Rennies
Het zal dus allemaal wel zo'n vaart niet lopen en over een jaar is ook de glutenoprisping weer voorbij, kunnen de bakkers weer opgelucht ademhalen.
Vanaf de relatieve afstand die ik tot mijn vaderland heb, zou ik Nederland in toenemende mate "hyperig" willen noemen.
Wat mij verder opviel? 
Wilders met zijn club schijnt, als er nu verkiezingen zouden worden gehouden, weer de grootste partij van het land te worden.
Geweldig. 
De partij die werkelijk niets, maar dan ook niets bijdraagt aan het bestuur van Nederland groeit. 
Tevens zou ook de VVD electoraal behoorlijk winst gaan maken.
Geweldig. 
De partij die staat voor het gekonkel van banken, hypotheekschulden en overheidstekorten, dus crisis. 
De partij met lachebekje Rutte en het duo hondenkop, Opstelten (aanpakken) en Teeven (strenger straffen), krijgen het vertrouwen van de kiezer.
Ik kan daar geen chocolade meer van maken, maar dat geeft niet, ik woon niet meer in Nederland, ik kan het allemaal niet meer bevatten.
Wat mij verder opviel was de grijsheid.
Het was grijs.
Drie weken lang grijze luchten en snelwegen gevuld met grijze auto's.
Verdomme Nederland! 
Koop eens een auto met een kleurtje, rood, geel, blauw, groen, desnoods oranje, als het maar geen antraciet, grijs of zwart is. 
Of rijdt iedereen in een leasebak?

Geen opmerkingen: