31 oktober 2010

Val Gardena

Als leerling van de Landbouwschool bezocht ik een andere landbouwschool in het Zwarte Woud en later nog een landbouwschool in Zwitserland. Op beide scholen werd 's ochtends het reguliere landbouwonderwijs onderwezen en de middag werd besteed aan handenarbeid. Wie hiertoe aanleg had kon zich bekwamen als houtsnijder. Met deze kennis zouden ze later als boer in de lange winters geld kunnen verdienen door beeldjes te snijden voor de toeristenindustrie. De grote talenten legden zich toe op het snijden van heiligenbeelden.
In CODA staat momenteel de tentoonstelling 'Verbeelding uit Val Gardena'. Ik had al lang naar deze expositie uitgekeken en gisteren kon ik hem dan eindelijk bezoeken. Van negen kunstenaars uit Zuid-Tirol valt er werk te bewonderen. De overeenkomst met het toeristen-snijwerk is enkel nog terug te zien in het ambachtelijke van de houtbewerking. Toch toont het werk een sterke verbondenheid met de traditie van het snijwerk uit de bergstreken. Niet vaak bezoek ik dezelfde tentoonstelling meermalen, nu heb ik dat al wel gedaan.

3 opmerkingen:

10 zei

Ik heb nog nooit zulk prachtig houtsnijwerk gezien. Ik bekijk blogposts nooit twee keer, deze wel!

Herman zei

Tja, nu heb je tentoonstelling door mijn ogen gezien....zelf gaan kijken dus.
De expostie is tot 5 januari 2011.

10 zei

ehm wordt een beetje lastig Herman ..... ;-)